Zeynep binti Cahş

Önce Zeyd b. Harise ile Daha Sonra Peygamber Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) ile Evliliği

Zeynep binti Cahş, Peygamber Efendimiz’in (sallallahu aleyhi ve sellem) kuzenidir. Peygamberimiz ondan azatlısı ve evlatlık oğlu olan Zeyd b. Harise ile evlenmesini ister. Zeynep (ra) ilk önce, “Benim soyum onunkinden daha iyidir,” diyerek reddeder. Allah (subhanehu ve Teala) onun reddetmesine şu şekilde cevap verir:

“Allah ve Resulü bir işe hüküm verdiği zaman, inanmış bir erkek ve kadına o işi kendi isteklerine göre seçme hakkı yoktur. Her kim Allah ve Resulüne karşı gelirse, apaçık bir sapıklığa düşmüş olur.” (Ahzab Suresi, 36)

Bunun üzerine Zeynep itaat eder ve Zeyd ile evlenir. Fakat geçimsizlik nedeniyle evlilikleri devam etmez. Allah (subhanehu ve Teala), Peygamberimize onların evliliklerinin sonlanacağını ve Peygamberimizin kendisinin Zeynep ile evleneceğini bildirmiştir. Peygamber bunu bildiği halde, Zeyd’i evliliğinde sabırlı olmaya davet etmiştir. Peygamberimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) evlatlık oğlunun eski hanımıyla evlenirse insanların ne diyeceğinden endişelenir. Sonunda boşanırlar.

Sonrasında Peygamberimiz Zeynep ile evlenir. Onların evlilikleri, İslam öncesi bir inanış olan biyolojik oğul ve evlatlık oğlun aynı olduğu inancının geçersizliğini göstermiştir:

“(Resulüm!) Hani Allah’ın nimet verdiği, senin de kendisine iyilik ettiğin kimseye: Eşini yanında tut, Allah’tan kork diyordun. Allah’ın açığa vuracağı şeyi, insanlardan çekinerek içinde gizliyordun. Oysa asıl korkmana layık olan Allah’tır. Zeyd, o kadından ilişiğini kesince biz onu sana nikâhladık ki evlatlıkları, karılarıyla ilişkilerini kestiklerinde (o kadınlarla evlenmek isterlerse) müminlere bir güçlük olmasın. Allah’ın emri yerine getirilmiştir.” (Yüce Kur’an, 33:37)

Zeynep’in iddeti (bekleme süresi) bitince, Peygamberimiz Zeyd’i evlenme isteğini bildirmesi için Zeynep’e gönderir. Zeyd ona gitmesini şöyle anlatır:

“Onu gördüğümde ona karşı o kadar saygı hissettim ki ona bakamadım bile ve ona Allah’ın Elçisi’nin söylediklerini bildirdim, sırtımı döndüm ve yana çekilerek şöyle dedim, ‘Zeynep! Sevin, çünkü Allah’ın Elçisi beni onun adına sana evlilik teklif etmem için gönderdi.’ Şöyle söyledi, ‘Rabbime dua etmekten başka bir şey yapmayacağım, O Yücedir ve noksan sıfatlardan uzaktır.’ Sonrasında genellikle ibadet ettiği yere gitti. Daha sonra Kur’an ortaya çıkarıldı ve Allah’ın Elçisi geldi ve izin almadan içeri girdi.” (Kaynak: İbn Kesir Tefsiri)

Allah, Zeynep’i Peygamberimizle veli (koruyucu) ya da şahit olmadan evlendirmiştir. Zeynep (ra) daha sonraları Peygamberimizin diğer hanımlarına karşı şu şekilde iftihar eder:

“Yüce Allah bizi gökte nikâhlamıştır.” (Buhari)

Kur’an ayeti 33:53, onların düğün yemeği hakkındadır:

“Ey iman edenler! Siz, bir yemeğe çağırılmadıkça, zamanını gözetmeksizin, Peygamber’in evlerine girmeyin. Ancak davet edildiğiniz vakit girin. Yemeği yediğinizde hemen dağılın, sohbete dalmayın. Çünkü bu hareketiniz Peygamber’i üzmekte, fakat o (size bunu söylemekten) utanmaktadır. Ama Allah, hakkı söylemekten çekinmez. Peygamber’in hanımlarından bir şey istediğiniz zaman perde arkasından isteyin. Bu, hem sizin kalpleriniz, hem de onların kalpleri için daha temiz bir davranıştır. Sizin Allah’ın Resulünü üzmeniz ve kendisinden sonra onun hanımlarını nikâhlamanız asla caiz olamaz. Çünkü bu, Allah katında büyük (bir günah)tır.” ( Kur’an, 33:53)

Müslüman Kadınların Rolü Hakkında 5 Ders

Allah’a ve Resulü’ne İtaat Onur ve Mutluluğa Götürür

Zeynep (ra), Zeyd ile evlenerek Allah ve Resulü’ne itaat etmeyi seçmiştir. Sonucunda kalbinde en sevdiği kişiyle evlenerek onurlandırılmıştır.

Kendin Ol

Zeynep (ra), Peygamberimizin Zeyd ile evlenmesi isteğine itaat etmiştir fakat hiçbir zaman olmadığı biri gibi davranmamıştır. Bazen evliliklerde, insanlar mutlu olmayabilir ama Allah yeni bir kapı açana dek hallerinden memnun olabilirler.

Kalbimizi Himaye Etmek

Peygamberimizin hanımlarıyla perde arkasından konuşmakla ilgili Kur’an ayeti Zeynep’in düğünü bağlamında indirilmiştir. “Bu, hem sizin kalpleriniz, hem de onların kalpleri için daha temiz bir davranıştır.” (33:53). Kalbimizin saflığını muhafaza etmeliyiz.

Hayır Yapmak

Zeynep (ra) fakirlere yardım etmeyi çok severdi:

Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) eşlerinden bazıları ona sordu, “Aramızdan sana ilk kavuşacak (ardından ölecek) olan kimdir?” Şöyle cevapladı, “Kimin eli daha uzunsa odur.” Bu yüzden ellerini çubukla ölçmeye başladılar ve Sevde’nin eli en uzunu çıktı. (Zeynep binti Cahş, Ömer’in halifeliği zamanında aralarında ölen ilk kişi olunca), uzun elin hayır yapmanın sembolü olduğunu anladık. Zeynep, Peygamber’i (sallallahu aleyhi ve sellem) ilk takip eden oldu ve o, hayır yapmayı çok severdi. (Buhari)

“Aişe şöyle söyledi: ‘ Zeynep’ten hayır yapmada daha cömert ve iyi, akrabalık ilişkilerini muhafazaya daha düşkün ve Allah’a yakınlaşmak gayesiyle kendisinden vazgeçmede daha cömert bir kadın görmedim.’” (Sahih Nasai)

Şeytana Uyabilecekken Doğrucu Olmak

Aişe’ye (ra) yapılan büyük iftira zamanında, Peygamber Efendimiz Zeynep’e Aişe hakkındaki fikrini sormuştur. Zeynep, Peygamberimizin Aişe’ye gösterdiği ilginin aynısını görmek için Aişe hakkında kötü konuşabilirdi. Bunun yerine, Zeynep (ra) Aişe (ra) hakkında iyi konuşmayı seçmiş ve şöyle söylemiştir, ‘Aişe için iyilikten başka bir şey bilmiyorum.’ Aişe daha sonra şöyle demiştir,

“Peygamber’in (sallallahu aleyhi ve sellem) hanımları arasında Zeynep (güzellik ve Peygamberden görülen sevgi açısından) benim dengimdi ama Allah onu takvasından dolayı o kötülükten korudu.” (Buhari)

Bu yazı Quran Academy sitesinden alınarak “Genç Müslümanlar” ekibi tarafından tercüme edilmiştir.

Kuran’ı Kerim’de Övülen Hanımlar – 1. Bölüm

Kuran’ı Kerim’de Övülen Hanımlar – 2. Bölüm

Kuran’ı Kerim’de Övülen Hanımlar – 3. Bölüm

Kuran’ı Kerim’de Övülen Hanımlar – 4. Bölüm

 

Yorumlar

yorumlar

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu yazın.
Please enter your name here